Konkurrencen i restaurationsbranchen er hård, især i større byer som København og Århus. Derfor kræver det en solid indsats at få gæsterne til at vælge netop din restaurant frem for den ved siden af eller overfor. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at øge kendskabet til restauranten. Herunder er der samlet tre tips til, hvad du kan gøre for at sikre en stærk og vedholdende markedsføring af din restaurant.
Indbydende hjemmeside
9 ud af 10 forbrugere søger deres information om restauranter, cafeer og andre spisesteder på nettet. Derfor er det først og fremmest vigtigt at have en hjemmeside, så mulige gæster kan finde jer online. Det er næsten lige så vigtigt, at hjemmesiden holdes opdateres, så gæsterne kan regne med at menukortet er up to date. Hjemmesider, som ikke opdateres løbende, sender et uprofessionelt signal om et halvfærdigt stykke arbejde.
Hjemmesiden skal desuden være indbydende og give folk lyst til at besøge din restaurant. Det betyder, at den skal have et flot design og være overskuelig, så det er nemt at finde de informationer, man søger. Derudover er det essentielt, at billederne af maden er appetitvækkende. Derfor skal maden fotograferes skråt ovenfra i et lyst lokale og uden brug af blitz. Hvis budgettet tillader det, er det en fordel af overlade jobbet til en professionel, så maden fremstår fra sin bedste side.
Aktivitet på de sociale medier
Ud over en hjemmeside, skal du overveje, om din restaurant skal have en profil på fx Facebook og Instagram. De sociale medier kan være et stærkt redskab i markedsføringen af din restaurant, men er også et krævende aktiv, og du skal gøre op med dig selv, hvad formålet med siden er. En god Facebookside opdateres løbende og giver også medlemmerne af den fordele i form af for eksempel tilbud eller rabatter. Det er også vigtigt, at du opfordre de besøgende til at følge siden, så dit kundenetværk vokser med tiden. Hvis du derimod opretter den bare for at have den, er restauranten måske bedre tjent uden. Manglende vedligeholdelse af profilen kan nemlig resultere i, at du skræmmer potentielle gæster væk i stedet for at tiltrække dem.
Synlighed i gadebilledet
Sidst, men ikke mindst, er et godt gammeldags gadeskilt stadig effektivt. Brug skiltet til at reklamere med ’Dagens Deal’, events i restauranten eller noget helt tredje. Det er en god ide at gøre noget ud af skiltet, fx skrive det med farvede kridt, så det skiller sig ud i et fyldt gadebillede. Hvis du ikke allerede har et, kan du se udvalget af gadeskilte her.